منتدى الفجر

منتدى الفجر مش هتقدر تسيب صلاة الفجر

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 

ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
toti froty
عضو موقوف

مُساهمةموضوع: ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها   الأربعاء 12 سبتمبر 2007, 1:13 pm

[size=24]انا شايف ان احنا اتكلمنا كتير عن الحب بس نسينا نتكلم عن الكراهيه لان علشان نوصل للحب لازم نعرف اعداؤه الاول وبعدين نبتدى نحب ودلوقتى هتكلم عن اسوا شيئ فى الدنيا وهوا الكراهيه.

ان الكره شعور نفسي سلبي يجعل الفرد الذي يحمله غير محبوب وتبدأ اشعه ميتافيزيقيه لا نراها وانما نحسها فعندما تحمل هذه الصفه تشعر بالضيق والكأبه والتعب ويبدأ شعور بالكره هذا بالسيطره علي الفرد وكـأنه خليه سرطان سرعان ما تتوسع وتنتشر في نفس الفرد حيث انها تبدا صغيره ولكنها تكبر يوما عن يوم الي ان تأكل الفرد
ان صور الكره كثيره تبدأ من جانب واحد ولكنها فينا بعد تأخذ صفه الشموليه فمنها الكره الشخصي ومنها الكره الديني وغيرها
فلذا نري ان جميع الاديان السماويه قد نادت باقتلاع جذور الكره واستبدالها بشعور المحبه التي هي بلسم في شفاء كل الامراض
وانني اري والحزن يأخذني بأن بعض من مواقفنا اليوميه هي عباره عن حقد وغيره وكره
فلماذا لا نبدأ بمحاربة هذه الظاهره نبدأ بالاطفال فعندما نري طفل يقول انا اكره هذا النوع من الطعام فواجبنا ان نقول له لا تقل ذلك ولكن قل انا لا اريد هذا النوع اليوم ربما غدا او عندما يقول انا لا احب هذا الشخص لانه ضربني فنقول له لا تقل ذلك فان هذا الشخص ضربك لانك اخطأت ولكن سيحبك عندما لا تخطئ
ما اردت قوله ان نبدأ بالصغار بالغاء كلمة الكره ونعوده ان يحب حتي وان ساءه احد لا يكرهه
وان نعلمهم الصفح والغفران وعدم الانتقام ولكن اذا قلنا بأن كل انسان تمتلكه لحظات ضعف في تصرفاته فهل نجد مكانا للتسامح والنسيان في نفوسنا واننا بوعينا سوف نقوم بمطاردة هذه الافكار السيئه
فهل من الممكن ان نفتح انفسنا مكان صغير للحب والتسامح كي يطهرنا من الكره والحقد
الهي اعني وبارك صلاتي ...وبالعفو طهر قلب عبادك

[/size]
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الزهراء
عضو فضى

عضو فضى

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها   الخميس 13 سبتمبر 2007, 3:45 pm

موضوع جميل والله بس ليه نكره الناس ونشيل من حد خلى كده قلبنا طيب ومسامح على فكرة احلى واجمل احساس لما يكون حد غلطان فيك وانت تسامحه احساس بقا الناس اللى حواليك وتقولك انت احسن منه عشان سامحته احساس حلو اوى وكل سنة وحضرتك طيب وبصحة وسلامة
كامل
عضو فعال

عضو فعال

محل الإقامة : كوكب المشترى
الوظيفة : طيار
المزاج : 100 100

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها   الخميس 13 سبتمبر 2007, 3:51 pm

ياعم الحاج كرة ايه احنا فى رمضان
mido_engineer2011
عضو ملكى

عضو ملكى

محل الإقامة : egypt
الوظيفة : طالب بكلية الهندسة
المزاج : moderate

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها   الخميس 13 سبتمبر 2007, 5:29 pm

شكرا يا وائل على اختيارك للموضوع الجميل دة
وفعلا كنا محتاجين نعرف معنى الكراهية زى ماعرفنا معنى الحب
وان شاء الله مفيش حد فى المنتدى دة بيكره اخوة او اخت له فى المنتدى....
اللهم اعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
elsayedvandam
عضو فضى

عضو فضى

محل الإقامة : ميت مزاح_المنصورة_الدقهلية
الوظيفة : طالب بالثانوية العامة
المزاج : very nice

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها   الخميس 13 سبتمبر 2007, 8:51 pm

انا من رأيي يا وائل انة مش فى كل الأحوال يكون للحب أعداء فهناك حب صافى وهذا النوع قل فى أيامنا الحالية_____مع تحياتى ((السيد عصام (vandam))وأرجو قبول اعتذارى يا وئول
toti froty
عضو موقوف

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها   الخميس 13 سبتمبر 2007, 9:18 pm

كل سنه اونتى طيبه زهراء

كل سنه وانتوا طيبين جميعا

بالنسبه لكامل انتا لو قريت الموضوع صح :

هتلاقى احنا بنتكلم عن الكره علشان نعرف المعنى الحقيقى للحب او علشان نبعد عن الكره خالص

ماذا تعني كلمة الكراهيه وكيفية علاجهها
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1